Dah kata dah..

Pastinya by the end of September, cerita-ceriti takkan sempat dihabiskan punya. Jangan tanya sebab apa, kerna jawapanya tetap sama. Sibuk? Bukan. -Malas!

Kononnya gua nak bercerita kisah bersiri berkenaan sakit yang gua hidapi, sampailah perlu melalui surgery. Rentetan daripada peristiwa dan perubahan diri, hingga membawa kepada depresi. Tapi biasalah, procrastination at its best!

Nanti agak-agak gua kalut nak tulis literature review, ataupun project paper yang kena submit dalam masa kurang daripada seminggu gua yakin waktu itulah kerajinan untuk menulis belog akan hadir. Kerajinan untuk mengemas rumah jugak akan datang tanpa dipinta. Lalu, kisah bersiri itu kita KIV dahulu sehingga suatu masa yang tidak diketahui. Kah kah kah.

Hari ini kita bercerita tentang post-surgery.

Selama hampir satu bulan selepas pembedahan, gua tak mampu nak bawa kulit cengkerang kura-kura (read: beg laptop). Terpaksa ke hulu ke hilior dengan trolley bag. Kalau staff bertanya kenapa, jawapan gua; “Backpain.” Mujur juga pada waktu tu bekerja di Ibusawat makanya kurang sikit bertembung dengan manusia. Kalau di HQ mahu jenuh nak menjawab. Kalau beli barang dapur, memang tak berdaya nak angkat. Terpaksa ulang mengangkut berkali-kali. No more one trip, such a pussy!

Like I said, I played it cool. Kawan-kawan nampak seolah-olah gua sepertinya tiada apa-apa. Katanya gua kuat. Walau tanpa ahli keluarga dan sanak-sanak saudara, gua hadapinya satu per satu. Dari check-up, hinggalah ke surgery. Tapi sebenarnya, apa lagi pilihan yang gua ada? Waktu sakit memang menguji segalanya. Waktu itulah dirasakan betapa perlunya ahli keluarga untuk menjaga walaupun sebelum ini hidup sendiri bukanlah apa-apa. Sakit, tetapi terpaksa bangun dari pembaringan kerna ingin meneruskan kehidupan. Baik memasak makanan untuk alas perut yang kelaparan, ataupun perhatian daripada insan yang mampu memberikan comfort dan belaian saat sakit menjalar ke segenap tubuh badan.

Gua telankan segalanya dan ukirkan senyuman.

Namun saat refleksi susuk tubuh kelihatan di cermin nan kosong, tidak dapat tidak mata ini pasti tertumpu ke arah kesan parut yang bertanda. Tanda yang akan dibawa hingga ke mati. Sebuah cerita yang akan menjadi peneman setia yang sepi. Parut yang mengingatkan sebuah pertarungan yang tidak lagi selesai dengan satu pembedahan.

Bersambung (lagi)..

Leave a Reply

