Ke mana menghilangnya purnama..

Ececece.. Purnama katanya. Bukan chantek bak purnama tapi mukanya bulat umpama purnama, kira halal ler ye!

Gua masihnya di sini. Masih dipinjamkan nyawa oleh-Nya, masih diizinkan bernafas di bumi-Nya. Cuma hidup gua kini tak ubah seperti cuaca. Terkadang cerah terang bederang. Panasnya terik sekali. Dan tak lama sesudah itu, pasti mendung berarak datang. Menutupi cahaya yang menerangi segenap alam.

Terkadang mendung itu hanya melindungi matahari itu di balik awan-awan gelap dan hitam. Terkadang awan-awan gelap itu memuntahkan tangisannya.

Namun pasti mentari akan kembali menyinari. Walaupun masih malu-malu menunjukkan semula wajahnya tapi gua yakini ia ada di situ.

Hidup penuh dengan dugaan, cabaran dan masalah. Kata pujangga, kalau tiada itu semua tiada maknalah hidup. Ah..gua penat. Gua lelah! Terasa mahu aja gua persetankan kata-kata itu. Gua letih. Biarlah hidup tanpa cabaran, biarlah hidup gua tidak beronak duri. Gua mahukan hidup yang tenang yang bebas daripada segala masalah.

Penakut! Pengecut!

Hidup yang mudah tidak akan memberikan apa-apa makna. Gua mungkin takkan hargai segala apa di sekeliling. Ya, kesusahan itulah yang akan membuatkan segalanya lebih indah, lebih bererti di kemudian hari.

Sepertinya gua terlihatkan cahaya mentari di balik awan-awan gelap itu. Mentari muncul lagi.

Senyum. Separuh masalah dan beban yang tertanggung di bahu seolah-olah terkurang bersama-sama senyuman yang tercarik itu. Dan terima kasih juga kepada teman-teman yang sentiasa menemani untuk menciptakan segaris ukiran di bibir ini.

P/s: Mak tiri, terima kasih untuk mini-standee Jang Geun Suk. Susah payah bawak sampai ke Bangkok. Nanti akan I abadikan dalam entry kita berjimba-jimba sewaktu bertemu kanda Hyde nanti ya!

4 thoughts on “Ke mana menghilangnya purnama..

Leave a Reply

