Diam adalah pintar

Mendengarkan manusia yang bersembang tanpa henti dengan proses meng-up-kan diri adalah sangat menyeronokkan. Tambahan pulak ada tukang dengar yang memberikan respond positif akan kekaguman luar petala kepada si pencerita. Anda boleh buat pilihan sama ada diam sahaja dan mendengar atau jadik orang yang sengaja memberikan respond positif dan sangat teruja itu supaya si pencerita bertambah-tambah semangat nak up-kan diri sendiri.

Mendengarkan manusia memberikan fakta yang salah jugak menyeronokkan. Umpama mendengar jenaka yang tak berapa nak kelakar. Apatah lagi orang yang tukang dengar itu terima bulat-bulat segala fakta tanpa banyak usul periksa. Contoh: “Heath Ledger mati sebab watak Joker ni lah. Semua yang berlakon macham kena sumpahan.” Sejak bila pulak sumpahan Superman jadik kat Batman? LOLOLOL!

Oleh yang demikian, gua rasa lebih baik ambil pendekatan berdiam diri dan menjadi penonton dari jauh. Kerna sudah acap kali gua terkena, dah bukanlah sekali dua. Tak guna bercakap atau menegakkan keadaan andai sudah terang yang penjelasan itu sebenarnya hanya akan dibakulsampahkan. Yang nampak buruknya tetaplah gua jugak. Dan kepala yang dipijak-pijak pun, kepala inilah jugak.

Diam adalah pintar.

Kadang-kadang lebih baik berdiam daripada mempamerkan kebodohan diri sendiri.

4 thoughts on “Diam adalah pintar

  1. so true !!

    diam adalah pintar..tp kalau dapat peluang.sound tepek terus pon best juga…

    macam prnah baca la entry ni dulu…luka lama berdarah lagi kah ?

  2. aku stuju sgt dgn ko….x guna bewtulkan fakta yg salah pd org yg tertutp hatinya utk menerima kenyataan yg dia sebenarnya salah…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s