Pisang Sira

Gua tatau orang belah sini tau ke dak Pisang Sira (aka Pisang Air Gula) ni. Selalunya manisan ni femes kat Pantai Timur. Memandangkan gua baru balik rumah Tok kat Pekan minggu lepas, makanya Mak gua siap kirimkan Pisang Lemak Manis sama daun pandan untuk gua buat sendiri bila balik KL.

Pisang Lemak Manis ni bentuknya lebih kurang sama dengan Pisang Emas (dibawa belayar, masak sebijik di atas peti). Tapi saiznya kecik sikit daripada Pisang Emas, rasapun lebih lemak dan manis. Tu pasal nama dia pun Pisang Lemak Manis.

Sumpah senang banget nak buat Pisang Sira ni. Tutup mata pun boleh!

Resepi Pisang Sira

Bahan-bahan:

Pisang Lemak Manis

Gula

Daun pandan

Air

Cara-cara:

Masak air gula dengan daun pandan sampai mendidih. Kemudian masukkan pisang. Dah agak pisang tu lembut, tutup api. Biarkan sejuk. Sedia dihidang.

Ropa memang takde. Tapi rasa ada, tau!

.

Sukatan air dan gula tu boleh agak-agak sendiri. Kalau suka manis sampai kerat kaki, boleh buh gula lebih sikit. Ada jugak cara lain yang masukkan bunga cengkih, kayu manis dan bunga lawang. Ada jugak yang pecah telur. Ikut citarasa masing-masing.

Selalunya manisan ni adalah wajib masa puasa. Best served chilled. Nikmat tak terkata! Selamat mencobašŸ˜‰

9 thoughts on “Pisang Sira

  1. ai tau ! ai tau ! kat johor kami pnggil pengat pisang air gula (koottt …?) tp ada tmbah bunga cengkih sket..kekadang lagi, kalu rajen tmbah sagu sket..sedaplah..cham nk makan jugaa…

    • huwaaaaa..hepinya i sebab cik za tauuuu!! i pun panggey pisang air gula, tapi takot orang len tatau nama tu..
      i biasa makan plain aje.. takde buh bunga cengkih. sedap, kan??!! memang berhantu makan pisang air gula ni!!

  2. sedaapp !! ai dulu suke manes, kdg2, kalu mak x nmpak, ai tmbah gula, pastu, hamek ko, manes cham nk potong kaki..a’ah !! sodap !! masa bulan pose tu , x buat pon..ai pon heran nape x buat..hmm..sedapnya iz !! salu pakai pisang emas yang salu jd teman pelayar jak.. chomel la pisang lemak manes tu !!

    • kat penang/kl, i tak jumpa pisang lemak manis. selalu balik pekan je jumpa. memang kalau dah teringin, i pun bantai pisang emas je za.. memang sedap tak terhingga!! lagik satu, u tau tak pisang yg kita goreng bodo dengan minyak sampai hitam. tak yah celup tepung. pas dah goreng tu, tabur gula masa tengah2 panas tu. nanti pelan2 gula tu cair. tunggu sejuk, pastu makan. yg tu pun sedappppppp!!!!!

  3. uuuuu..ai tau, ai tau, ai dapat bayangkan, chuma ai buat lain sket, koz mak ai x suke bnde itam2 ni..kitorg kat cni gna pisang tanduk..potong nipis2..goreng bodo atas pan dgn planta..bagi garing (n hangus sket kalu ai laa)..pastu tabur gule, n curah susu cair sket..boleh makan masa panas, tp lbey afdhal kalu seddjjuuuuukkk…uuuu…(wah, da jd ranchangan memasak ni)..u ble bayangkan x iz ? !!!!

    • ai dapat bayangkannnn!!! fine! nanti balik pekan minggu ni nak carik pisang. nak buat pisang goreng bodo, buh gula n susu cair sket. ahhhh.. meleleh air liur!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s