Entri tanpa spesifikasi

Kadang-kala diri terlalu alpa dan mudah lupa diri. Alpa dalam mencari syorga duniawi. Terlalu mengejar keberadaan, yang tidak pernah akan terasa puas di hati akan apa yang dimiliki.

Hidup berpayungkan kehendak, bertongkatkan nafsu. Menjadikan pangkat sebagai panduan, menjadikan harta sebagai pegangan.

Aku masih lagi di situ. Di suatu dimensi yang penuh dengan janji-janji kosong tidak berisi. Janji-janji si Iblis yang hanya coba memesongkan dan memalingkan aku dari Tuhan yang satu. Supaya pada Hari Perhitungan kelak, dia tidak kesepian di neraka Jahannam.

Aku manusia yang alpa itu. Aku manusia yang mencari keseronokan duniawi itu. Dan aku juga manusia yang tidak pernah puas itu.

Sungguh seperti makhluk yang tidak kenal erti syukur!

Dan bila tersadung jatuh ke bumi, waktu itu mula mencari Ilahi. Mencari-Nya di kala kesusahan, mencari-Nya di kala kesepian. Mula terdetik di hati apa itu hakiki.

Ingin aku buka kembali kitab itu. Ingin aku baca kembali surat-surat cinta dari-Nya. Dan ingin aku sujud kepada-Nya.

Seringkali kesedaran itu datang ketika berdepan dengan dugaan dan musibah. Namun cepat benar hati barubah tatkala hidup jauh daripada segala kesulitan.

Aku manusia yang alpa itu. Aku manusia yang mencari keseronokan duniawi itu. Dan aku juga manusia yang tidak pernah puas itu.

Tapi segalanya masih belum terlewat. Masih belum terlewat selagi nyawa ini masih dipinjamkan untuk bernafas di muka bumi.

2 thoughts on “Entri tanpa spesifikasi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s