Kalau tak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya?

Mau mencari tapak atau memulakan sesuatu dalam kehidupan memang agak sukar. Usaha kena lebih daripada biasa, perlu bersedia andai menerima jawapan “tidak”, perlu punya keupayaan untuk “reject rejection”, dan jangan pernah kenal erti mengalah.

Bila sudah punya tapak yang selesa, mungkin kita mahukan yang lebih baik untuk jangka masa panjang. Tak salah. Sampai bila mahu berada di takuk yang sama? Cuma tak ramai yang mahu keluar dari ‘comfort zone’ masing-masing. Malas mahu bermula dari bawah lagi sekali.

Tapi sampai bila?

Saya suka mengukur sendiri diri saya. Apa yang sudah saya accomplished tahun lepas? Apa perubahan besar dalam hidup saya yang boleh dikira significant dan boleh dibanggakan?

Dan apakah perancangan saya di masa hadapan?

Sekarang otak sedang ligat memikirkan pelbagai perkara. Sukar. Tetapi anjakan paradigma itu perlu.

Leave a Reply

