gincu merah menyala

Saya teringat lagi, kalau dulu masa nak buat persembahan pentas.. tak kiralah persembahan tarian, teater, pidato, sajak dan yang sewaktu dengannya.. tidak boleh tidak, musti pakai gincu. Kadang-kadang, siap calit gincu tu sapu kat mata and pipi -eye shadow and rouge lah konon!

Kaler merah menyala yang terang benderang tu. Dari jauh lagi dah nampak pakai mulut merah (ni orang Penang yang cakap, maksud dia lipstick lah!).

merah, mak ngah!!

Merah sangat macham terkapit pintu. Lepas tu mulut tu jadi macham tersungging sebab tak nak gincu kaler merah tu comot merata-rata.

Dah besarpun takde de nak pakai gincu. Tapi adalah skali, masa study kat UKM. Pernah beli L’Oreal Glam Shine Sweet Nude Lipstick. Tu lah satu-satunya lipstick yang pernah saya beli.

Bila pakai memang sangat best. Very glossy and colour dia pun chantek, natural je.

Tapi lama-kelamaan, mak, kakak and kawan-kawan mula tegur yang bibir saya nampak lebam dan sebam. Macham bibir orang merokok, walaupun saya tak merokok.

Masa tu tak tahu nak kata apa yang tak kena. Tak lain tak bukan, sebab pakai lipstick tu lah kot. Terus berhenti pakai bila memang nampak ketara yang bibir makin nampak lebam.

Back to basis -lip balm. Memang ini je lah yang elok dipakai. Lepas bibir dah lebam, saya pakai lip balm yang medicated by Palmer’s Cocoa Butter. Memang makan masa nak pulihkan balik bibir pada warna yang asal.

yang memulihkan kembali bibir saya dan mempunyai rasa butter..sodap

Selain daripada Mentholatum, saya pakai lip care dari jenama Mentholatum, Vaseline and Nivea jugak. Memang 4 jenama ini saje lah yang saya percaya sampai ke hari ni.

Dan alhamdulillah, bibir saya kembali kepada warna asal.

yang saya pakai sekarang

One thought on “gincu merah menyala

  1. Pingback: Dior Addict. Be Iconic. « i.Z.Z.i.e

Leave a Reply

